søndag 30. september 2007

Goin' home

Ble ikke helt ferdig med reisehaandboken, men det faar bli en annen gang. kan heller fullfoere den etter "popular demand".
Mitt afrikanske eventyr er over. I kveld letter flyet fra Entebbe International. Forhaapentligvis er det allerede paa vingene fra Amsterdam.
Det har som vanlig vaert en fantastisk reise. Selv om det ikke hoeres slik ut i noen av blogg-entriene, er dette de reisene jeg liker. Der jeg maa bruke de smaa graa. Der ikke alt er stroemlinjeformet og greit. Der ting som kan gaa galt, gaar galt. Det faar meg til aa tenke paa hva som er det viktigste for meg.
Jeg laa i senga og tenkte paa dette i gaar. Naar jeg skal paa reise, proever jeg aa tenke paa hva som er viktigst. Penger, pass, billetter, visum og kamera. Dette er de tingene jeg maa ha i orden. Alt annet kan en kjoepe. Det er ikke viktig om en har med alt en hadde tenkt. Om en har glemt noe, gaar det alltids an aa fikse det paa turen. Slik gaar det ogsaa an aa tenke ellers i livet. En maa tenke seg om av og til : Hva er egentlig viktigst for livsreisen? Hva er det som ikke kan mangle, og hva klarer jeg meg uten? Om en har disse prioriteringene riktig, vil alt annet virke uvesentlig. En vil ikke lenger kjempe for dem. Stresse for aa soerge for dem. Naar en har det viktigste, er resten bare krydder.
Jeg tenkte paa en artikkel jeg leste foer sommeren, titulert "Bridezilla". Den handlet om kommende bruder som var saa opptatt av aa faa det perfekte bryllup at de terroriserte alt og alle, t.o.m. sin kommende brudgom. Jeg tenkte naar jeg leste det : Hva er det viktigste i bryllupet? Er ikke det at paret blir gift? Om en lar alt annet bli viktig, kan dagen bli oedelagt av hva som helst. Om en setter vielsen som det viktige og alt annet som "nogo attaat", spiller det ikke lenger noen rolle. Dagen blir perfekt uansett. (Saa lenge ikke presten doer, kirken brenner ned eller annet...).
Jeg setter mine prioriteringer ogsaa naar det gjelder reise. Jeg har ikke som maal at det skal bli den mest perfekte ferien. Jeg har som maal at jeg skal komme hjem, mettet av opplevelser, eksotisk mat, og ikke minst : Mang en god latter over meg selv og andre. I en ferie som faar National Lampoons "Vacation" til aa virke velorganisert. Saa slipper jeg aa komme skuffet hjem. Jeg har ingen forventninger, og dermed ingen som blir brutt. Jeg klager, jeg syter. Men naar jeg legger meg i en seng som lukter tre dager gammel svette etter en hard dag, kan jeg le saa jeg griner. Og kjenne at jeg lever.
Og naar jeg kommer hjem, skjoenne at det ikke er saa viktig om bussen er 5 minutter forsinket, naar folk i det landet jeg har vaert, er glad om den i det hele tatt kommer. Skjoenne at det aa gaa i butikken og faa mat som ikke bestaar av broed paa kavringstadiet, varm melk eller sjokolade med mugg, er et privilegium jeg boer ta vare paa som noe spesielt. At det at jeg kan logge meg paa internett og faa opp mailen min paa noen sekunder i stedet for minutter, om jeg i det hele tatt faar den opp, er en nytelse.
De foerste maanedene etter hjemkomsten, foer jeg blir norgifisert igjen, er jeg avslappet. Gleder meg over regn. Tar hvert glass melk med et smil om munnen. Spiser lunsjen i kantina uten aa klage. Smiler om toget eller t-banen ikke kommer. Hakuna Matata.

Om 12 timer sitter jeg paa et fly, nyter et godt maaltid, noen glass med frisk appelsinjuice, ser paa de nyeste filmene, lytter til musikk akkompagnert av hummingen av motorene paa Airbus'en, og titter ned paa leirbaalene til folkene i oerkenen nedenfor. Tro hva de tenker der de sitter rundt baalet og ser opp paa det blinkene flyet der oppe?

Da jeg var liten, pleide jeg aa sitte ved sjoen og droemme meg selv over havet. Fremmede land, lukter og smaker. Jeg tenkte at "en dag!". En kald vaardag i 1996, tordnet et fly mot himmelen. Droemmeren var paa vei over havet og inn i droemmene sine.

Takk for foelget!

Ragnar
A.k.a. Globetrotter

Ingen kommentarer: