søndag 9. september 2007

Gitarama

Noen lurer paa om jeg trives med aa lide siden jeg til stadighet bor i loppesikrus og spiser i rottereir. Det er ikke det det handler om. Det er flere grunner til at jeg gjoer det jeg gjoer.

1) Jeg kan utvide turen til aa vare 4-5 uker uten at jeg lopper meg selv. Har en selvpaalagt grense paa 16 000 for hele turen inklusive flybillett. Siden billetten oftest koster rundt 8000, gir det seg selv hvor mye jeg kan bruke.


2) I mange av de landene jeg reiser til, er folk flest fattige, og selv om jeg bor paa billigste maate, er jeg allikevel rik i forhold til dem. Men jeg foeler meg litt bedre selv. Og det er ofte mer interessant aa spise det de fleste lever paa, enn aa faa den vestlig orienterte maten paa flotte restauranter. Jeg reiser for aa oppleve noe nytt. Ikke for aa oppleve varme. I Kigali fant jeg en restaurant i en bakgate. Der hadde de saakalt buffet. Dvs. at du tok en tallerken, fyllte den opp med det du ville ha av ris, pasta, poteter; chips, cassava etc, i tillegg til enten biffkjoett; kylling eller fisk. Da jeg stakk hodet innenfor, stanset all praten, og alle stirret. De hadde sannsynligvis aldri set en muzungu paa det stedet. Da jeg stilte meg i koe, ville folk slippe meg foran. De bukket og skrapte. Jeg ristet paa hodet og slapp dem foran. Jeg er ikke noe overmenneske bare fordi jeg er hvit (eller rettere sagt : rosa...). Maten var kjempegod (ikke uten grunn at det var stinn brakke...), og kostet meg bare 10 kroner inklusive drikke.


3) Folk jeg kjenner sier de lever med droemmen nesten hele aaret om naar de skal paa dreommeferien, der de skal bade i luxus i en eller flere uker. For saa aa komme hjem og leve paa dreommen resten av aaret. Jeg bor i loppesirkus, spiser i rottereir i 4-5 uker. Naar jeg kommer hjem, takker jeg Gud hver dag for hvor fantastisk komfortabelt og luksurioest jeg har det. Reisene mine faar meg til aa innse og foele paa kroppen hvor ufattelig bra vi har det i Norge, og ikke minst, hvor ufattelig lite vi har aa klage over.


Apropos loppesirkus : Hotellet jeg bodde paa i natt, var det billigste hittil, paa alle maater. I vasken var det ikke vann. Dette skyldtes at de hadde stengt vannet. Jeg fikk fomlet meg frem til stoppekranen under vasken og skrudd den paa. Saa fikk jeg i alle fall vasket hendene. Jeg gikk en tur paa byen og da jeg kom tilbake oppdaget jeg hvorfor de hadde stengt for vannet. Det var en lekkasje i slangen, saa det hadde dannet seg en liten innsjoe paa badet. Jeg fomlet armen under springen og kjente den umiskjennelige foelelsen av spindelvev. Jeg rykket til meg armen. Edderkopper er ikke noe som plager meg nevneverdig. Edderkopper fjerner andre insekter. Men her i Afrika kan de vaere giftige. Naa er ikke de som spinner vev noedvendigvis giftige, men jeg hadde ikke til hensikt aa finne ut om denne var det. Jeg kikket under vasken, og der satt en liten rakker paa vakt. Tok et bilde av den. Enjoy!


I gaar foer jeg la meg, stod jeg utenfor hotellet og saa utover gaten. Saa paa folk og livet rundt. Plutselig stod det en liten gutt paa kanskje 5 aar foran meg. I fillete klaer og med et kjempesmil om munnen. "Muzungu!" Jeg smilte til ham og han begynte aa prate til meg paa kyrirwanda. Jeg loeftet paa skuldrene og smilte til ham. Han tok haanden ned i en altfor stor lomme paa den altfor store shortsen. Dro frem et lite pengestykke. Han tigget. Jeg gir vanligvis ikke til barn. Men som jeg skrev i fra Kampuchea i fjor : Jeg er vel blitt litt soft. Jeg fiklet frem en 100-lapp (ca 1 krone), og gav ham. "Murakoze!" sa han og forsvant i moerket. Jeg stod der og smilte med en litt fuzzy feeling i kroppen. Som sagt, litt soft...
Noe senere kom han tilbake. Fortsatte aa prate paa Kyrirwanda til meg. Jeg fant ut at jeg maatte proeve aa si noe til ham.
Jeg : Witwandè? (Hva heter du?)
Han : Naroda! Witwandè?
Jeg : Ragnar
Han : Wagna?
Jeg : Ragnar
Han : Rang
Jeg : Ragnar
Han : Rag
Jeg : Ragnar
Han : Ragnar
Jeg : Yègo!
Han lo og smilte og fortsatte paa kyrirwanda. Dro frem 100-lappen jeg hadde gitt ham, klasket seg paa maven, saa jeg skjoente at han skulle kjoepe mat for den. Men jeg forstod ingenting av det han sa. Til slutt boeyde jeg meg ned til ham og sa paa norsk : "skulle gjerne forstaatt hva du sier, men jeg fortsaar ingenting."
Han saa paa meg og forstod. Saa ned paa pengeseddelen, saa opp paa meg. "Murakozè" sa han igjen foer han lusket seg ut i moerket. Jeg gikk tilbake til rommet mitt og bladde litt i guiden. Jeg la merke til at det stod en kort liste med ord paa kyrirwanda paa omslaget.
Murakozè = Tusen takk...
Ragnar

Ingen kommentarer: