søndag 2. september 2007

Kamp ala Kampala og ku ala lumpur

Foer jeg la meg i gaar, stakk jeg ned til en lokal restaurant for aa faa meg litt chow foer jeg inntok horisontalen for natten.Uten The Guide, hadde jeg ikke noen til aa lede meg til gastronmisk nirvana, saa jeg maatte ty til min gamle regel-rekke for restauranter og andre spisesteder.

1) Gaa alltid ut og spise naar lokalbefolkningen gjoer det.
2) Om restauranten er tom men tilsynelatende ny, er den som regel bra. Den strever for aa faa kunder, og det siste den trenger, er misfornoeyde kunder.
3) Er den tom, og ser ut som den har vaert der en stund, glem den.
4) Er den full av utlendinger, er den dyr og daarlig. Der faar du ikke salmonella (kanskje), men maten er paa nivaa med gjennomsnittelig norsk veikro langs E-6. Og du betaler dobbel pris for alt.
5) Er den full av lokale folk, er den god, uten salmonella og med lokal mat til en normal pris.Hvordan vet jeg det? Vel, ville du gaatt tilbake til en restaurant du visste gav deg daarlig mat?

Denne hadde fantastisk mat. Selv om det bare var "simpel" kylling, var den fantastisk. Saa smakfull og saftig at tennene mine loeper i vann bare jeg tenker paa det.

I dag hadde jeg to aerende jeg maatte gjoere: Skaffe passfoto for visumsoeknaden til Rwanda og ikke minst, finne den Rwandiske ambassaden. Fant en lokal sjappe der jeg fikk passfoto paa 20 minutter. Jeg ble geleidet inn til et bakrom der den ramme lukten av fremkallingsvaeske var sterkere enn eksosen paa gaten utenfor. Jeg smilte mine fineste paaklistrede smil mens fotografen gikk rundt med kameraet som han fotograferte en modell.


Annas

Jeg satt ute i fotobutikken og ventet. Der kom jeg i prat med en lokal fyr. Foelgende samtale fant sted :

Meg : What do you do?
Han : Annas!
Meg : Annas? Whats that?
Han : *kniser* Its like a student.
Meg : Aaah! What do you study?
Han : At a hospital up here.
Meg : Aaah! You are studying medicine to become a doctor?
Han : No. No. I am uuu... studying like medicine.
Meg : As a doctor?
Han : No. Annas.
Meg : Hm? *TENKER*
Meg : Ah! A Nurse?
Han : *LER* Yes!
Meg : Ah! Sorry! Hehe...
Han : HIHIHiiiiii!

Nuvel. Ikke alltid like lett med denne aksenten... En daglig kamp ala Kampala...

Etterpaa var det aa finne den rwandiske ambassaden. Jeg spurte en fyr. Han pekte i den generelle retningen og sa : Not fa, sa!
Og saa ramset han opp en rekke kjenningsmerker med navn jeg knapt klarer aa gjengi, enda mindre huske. Jeg smilte og takket. Like vis. Etterhvert fant jeg ut at ambassaden laa ved Uganda Museum. Jeg prayet en motorsykkeltaxi. Vi prompet i vei igjennom trafikken og jeg skjoente etterhvert at jeg hadde glemt leksen fra Ghana. Vi er naa paa afrikansk tid og rom. Not fa er litt som i finnmark. Spoer du en fra Oslo om hvor langt "i naerheten" er, vil de sikkert si "maks et trikkestopp". I Finnmark og Afrika er det under 3 timer med bil. Dette var ca 40 minutter til fots. En vei. Jeg fant ambassaden. Saa i morgen skal jeg se om jeg ikke faar meg et visum.

Paa vei tilbake gikk jeg forbi et vindu der jeg la merke til ordet "ant". Ant betyr som kjent "maur", og siden dette tydeligvis var et spiseri, fattet jeg interesse. Kanskje dette var et sted der jeg kunne faa SKIKKELIG bush-mat. Men saa viste det seg at det bare dreide seg om daarlige orddelings-regler. Rest aur Ant...

Personlig hadde jeg lyst paa litt ku. Med chili. Jeg fant et lokalt spiseri. Jeg haapte chillien ikke var av typen som brenner i begge ender. Det var den ikke. Jeg mistenker at de har byttet ut ordet "chilling" med "chilli". Den var ikke hot. Krydret, men ikke med chili. Saa bakenden min faar vaere i fred denne gangen ogsaa.

Apropos hot. Da jeg skulle legge meg i gaar, skulle jeg skru paa viften for aa gjoere det litt mer sovevennlig paa rommet. Det sa "Bzzzzputt!" og saa funket den ikke mer... Sukk. Kamp ala Kampala. Den var av merket Evernety. Ikke Eternety. Figures.
I dag funket viften mirakuloest igjen. Saa da fikk jeg kjoelt meg litt ned foer jeg dro paa ambassadeleting.

Naa sitter jeg her, stinn av ku & passe svett. Saa naa er jeg fornoeyd. Har det fint. I morgen skal jeg fotografere litt, saa dere faar se litt mer og lese litt mindre.

Til da : Le vel.

Ragnar
A.k.a. Mzungu
With a license to be ignorant and a clown out of circus.

Ingen kommentarer: