onsdag 26. september 2007

It's hip to be Square

Sloev i blikket,
svett i pannen,
stoel i ben og armer,
slike gutter det vil gamle Norge ha!

Haaper jeg da. Slik er i alle fall tilstanden min naa etter en 9 timers busstur fra Kigali som skulle tatt 6. African time...
Er naa tilbake i Kampala. Og bor paa City Square hotel som sist. Jeg skulle ha blogget i gaar, men da gikk stroemmen i hele Kigali. Har en mistanke om at det var vaare gravende venner fra China Telecom som hadde vaert litt for ivrige. Saa i alle fall brukte jeg heller dagen til aa shoppe souvenirer og gaver til folk hjemme.
Det er alltid litt vemodig aa forlate et land jeg har reist i. De tre ukene jeg var i Rwanda foeltes nesten som noen faa dager. Paa soendag drar jeg hjem til Norge.
Jeg satt i gaar paa trappa utenfor rommet mitt paa Auberge le Caverne i Kigali og tittet opp paa Maanen. Laget et lite dikt mens jeg satt der og droemte meg igjennom turen jeg hadde tatt i Rwanda.

Vi titter paa hverandre,
mannen i Maanen og jeg.
Jeg smiler til ham,
og han smiler til meg.

Han foelger meg rundt
hvorenn jeg er i verden.
Han gir meg ro paa veien
en trofast venn paa ferden.

Naar de der hjemme,
ser han lyse for seg
vet de at han ogsaa
lyser for meg.

Nuvel. Som skrevet tidligere, jeg blir vel aldri potet.

Etter 9 timer paa bussen orker jeg ikke saa veldig mye blogging i dag. Faar bli i morgen. Da har jeg tid. Ingen planer som helst, bortsett fra aa staa opp...
Men jeg tar meg tid til aa gjoere noe for nye lesere :

Disclaimer

Noen vil kanskje synes at jeg til tider er litt vel droey i mine beskrivelser av ting, og at jeg latterliggjoer paa grensen til rasisme. Dette er en misforstaaelse.
Jeg beskriver det jeg synes er morsomt, interessant, irriterende, uforstaaelig, fortvilt etc. Uten filter. Jeg forsoeker aa beskrive verden slik jeg opplever den. Jeg ler sjelden av folk. Jeg ler mest med dem. Naar jeg ler av folks tvilsomme forsoek paa engelsk, er det fordi de selv ofte ler av sine egne forsoek. De eneste jeg ler av, er de som ikke har nok selvinnsikt til aa skjoenne at de prater helt feil engelsk. Som han i Kibuye som insisterte paa at "I speakes prefect Engrish!". Nei, du gjoer ikke det. Jeg gjoer heller ikke det, men saa paastaar jeg ikke annet heller.
Folk ler ogsaa hjertelig av mine patetiske forsoek paa aa snakke deres spraak. :o)
Jeg kommer til land der jeg ikke kjenner spraaket. Der alle ser annerledes ut enn meg. Der maten smaker annerledes. Der de gjoer ting paa en helt annen maate enn hjemme. Tenker dere det samme som meg? Innvandrer. De staar ogsaa fortvilte i et samfunn de ikke forstaar, med et spraak de ikke fortsaar, med en kultur de ikke skjoenner. Det blir kollisjoner av slikt. Det er dette jeg beskriver. Jeg er en uvitende nordmann som forsoeker aa skjoenne alt utifra mitt norske staasted. Og da blir det som for lokalbefolkningen her er det naturligste i verden, et mareritt til tider. Humor hjelper. Om jeg ikke hadde hatt humoren og hadde jeg ikke vaert foedt optimist, hadde alle mine ferier vaert pakketurer til syden. Der ingenting kan gaa galt. Der alt er ordnet og tilrettelagt etter norske ganer og vaner. Men jeg liker en utfordring. Proeve aa forstaa andre kulturer. Andre spraak. Ikke bare ordene de sier, men ogsaa meningen. Dette er ofte det vanskeligste.
Da jeg kom til YMCA i Dar es Salaam etter aa ha vaert en tur paa Zansibar, utbroet resepsjonisten : "Mister Ragnar! You have become fat!". I Norge ville dette vaert en blodig fornaermelse. I Afrika er det et kompliment. Slike forskjeller kan vaere vanskelige aa skjoenne. Slik er det ogsaa for innvandrere til Norge. De kommer fra et annet referansepunkt. Saa selv om de skjoenner ordene, skjoenner de kanskje ikke alltid betydningen.
Av og til kan jeg ligge paa et pil raattent hotellrom, der kakkerlakkene slaass om plassen paa gulvet og malingen i taket flakker av i hodet paa meg. Og jeg holder paa aa le meg rammeskeiv. Hadde jeg ikke hatt denne evnen til aa se humoren i det tragiske, hadde jeg kastet meg paa foerste fly hjem. Heldigvis gjoer jeg aldri det. Og faar oppleve mer enn de fleste.

Homo sapiens sapiens

Under reisen i Rwanda har jeg vaert forundret over hvor faa hvite jeg har sett blant den vanlige befolkingen. De fleste raser forbi i store 4wd paa vei ett eller annet sted. NGO'er, FN, Roede Kors, Leger uten Grenser, privatpersoner. Jeg har bare moett en haandfull personer som har gaatt blant befolkingen.
For meg er det det eneste jeg kan tenke meg. Moete folk paa lokalplanet. Smile til dem. Se dem i oeynene. Ta meg bryet. Risikoen. Moete dem baade paa godt og vondt. Jeg oensker ikke aa moete turistversjonen. Jeg oensker aa moete folk paa deres egne premisser. Der de selv er. Ikke som tjenere for min komfort, men som levende mennesker, med de samme feil og mangler, gleder og sorger som alle oss andre. Jeg vil prute med de voksne. Leke med barna deres. Moete tiggerne med et blikk og et smil. Spise maten de spiser. Bo der de bor. Reise paa den maaten de reiser. Vaere til stede, simpelthen.
Vi har forskjellige hudfarger. Vi har forskjellig alder. Vi ser forskjellige ut. Vi snakker ikke samme spraak. Og vi kommer fra to forskjellige verdener. Men naar haanden til et barn moeter min, naar haandflatene vaare moetes hud mot hud, en tigger rekker haanden frem etter en peng, eller en selger moeter smilet mitt, kan vi se paa hverandre, smile, og stadfeste det uimotsigbare. Vi er alle,

Mennesker

Ragnar
A.k.a. Homo Sapiens Sapiens a.k.a. Homo Ludens

Ingen kommentarer: