lørdag 8. september 2007

Kigali he eg gjort?

Daarlig ordspill og sikkert daarlig dialekt. Men dere faar skylde paa at jeg har staatt opp tidlig i dag. Skulle naa en buss til Gitarama. Dette er et lite sted ca & times tur vest for Kigali. Denne turen gikk i en saakalt taxi. Dvs. at de har en Toyota Hiace som de har stappet fullt av seter (4 paa rad), og saa presser de alt de kan faa inn av folk og fe til du sitter som sardiner. Saa kjoerer de som de hadde fanden i haelene over bakker og ned daler, mens du kjenner blodet forsvinne fra bein og andre utsatte kroppsdeler.
Men vi kom frem. Jeg fant meg et noenlunde hotell og gikk saa 3 km for aa komme til naermeste internetcafe. Her siter jeg naa og forsoeker aa treffe riktige taster paa tastaturet. Layout er nemlig nuget forskjellig fra det jeg er vant med. A og Q her byttet plass, Z og W, M og komma. Saa jeg som skriver nesten touch, skriver ,ye rqrt til tider... Og internetadresser blir litt rare naar jeg forsoeker aa skrive zzz i stedet for www... I tillegg maa jeg trykke ned shift-tasten om jeg vil ha punktum eller tall... Saa det gaar nuget tregere i dag enn ellers.
Noen historier og lignende fra dagene i Kigali:

Gikk oppover mot sentrum, da noen skoleunger gikk forbi meg. Den ene sa Bon jour! og jeg svarte Hello. Saa fikk vi foelgende samtale paa veien :

Han : Where you from?
Jeg : Norway.
Han : Ehe. *fomle, knytte, smile*
Jeg : What do you study?
Han : Yes. Ehe! *fomle, knytte, smile*
Jeg : Yes, but WHAT do you study?
Han : Ehe! Yes! *fomle, knytte, smile*
Jeg : Right....
Han : Can I have your address? *fomle, knytte, smile*
Jeg : Sorry, I don't give away my address to strangers.
Han : Ehe! *fomle, knytte, smile*
Han : You're beautiful!
Jeg : HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!
Han : Ehe! *fomle, knytte, smile*
Jeg : Well. Good bye! Nice chatting with you!
Han : Ehe! *fomle, knytte, smile*

Ikke alltid like enkelt aa vite hva en skal si naar en ikke snakker spraaket. Det gjelder foroevrig meg ogsaa...

Resepsjonisten paa hotellet jeg bodde paa, var omtrent like energisk som en Duracell-bunny. Alltid i hundre, loepende mellom alle som oensket oppmerksomhet. Snakket som en foss, selv om engelsk ikke var hans sterkeste side. Jeg spurte etter frokost, og foelgende skjedde :

Jeg : Breakfast?
Han : Yes, no problem! Come here! Come, come, come! Coffee?
Jeg : No thanks!
Han : No coffee? Eeeeh... Tea?
Jeg : No thanks.
Han : You no want breakfast?
Jeg : Yes!
Han : Excellent!
Saa kommer han med kaffe OG te...
Jeg : Do you have water?
Han : You want water?
Jeg : Yes.
Han : (mens han henter en flaske vann til meg, roper paa kokken, dekker paa etc...) You know, dis morning, I told zem, stupid english!Zey you know (mens han gjoer en drikkebevegelse med haanden) late night! Tsk, tsk! Dis morning! I say aaahh! They forget! I on my moto, run down you know, at six, they gone! I go to zer room, find it! They forgot! I open.....(skjeller paa kyrirwanda til kokken)...zey dis morning, forget before zey go. Money, passport! Aaaah! I see you know! Zey come back! One hour! Stupid! Forget! 1000 dollars and passpoooort! I try, you know! On my moto!Dis morning. Zey go, no have id! Tsk! Tsk!
Hvorpaa han forsvant tilbake til resepsjonen.

En interessant ting her i Rwanda, er at de er notoriske til aa bytte om paa bokstaver. Jeg leste om dette i guiden, og har sett foelgende :

Om du vil ha blomster, drar du til butikken InterFrola. Om du er kristen, skriver du paa bilen din : I love Juses!
Leste i guiden om en stakkars prest som fikk en ung, vakker kvinne paa besoek. Hun spurte ham : "Can you prease play with me?" Etter noen svette sekunder gikk det opp for ham at det hun bad om, var "can you please pray with me?"
Ikke lett dette her...

Gikk en lengre tur i gaar for aa forsoeke aa finne noen passende motiver. Etter aa ha tatt en del bilder, kom en fyr bort til meg og gjorte et OK-tegn. Han gjorde det noen ganger foer det gikk opp for meg at han ville jeg skulle ta bilde av ham. Han stilte seg opp, stolt som en hane, og jeg tok bildet. Viste ham det etterpaa paa den lille skjermen. Han ble kjempebegeistret. Noen damer gikk forbi og fikk se bildet. "oss ogsaa!" Saa de stilte seg opp og jeg tok et bilde. De fikk see det og kniste og lo. "Thank you sir!" sa de og forsvant. Har sett en del barn jeg har hatt lyst aa ta bilde av, men slikt kan let misfortsaaes, saa jeg har latt det vaere.
Har desverre ikke noen bilder denne gangen. Kanskje i morgen. Ser forresten at uanset hvor hoey opploesning jeg har paa bildene jeg legger inn, saa reduseres de til lav opploesning. Dere faar heller se skikkelige bilder naar jeg kommer hjem.

Overalt jeg gaar, hoerer jeg folk snakke om "muzungu" (white man). Barn er ikke saa beskjedne, de roper "Muzungu! Muzungu! Muzungu!" naar jeg gaar forbi. Og ler ekstatisk om jeg vinker til dem. :)

Til neste gang : Le vel!
Naa er jeg sliten av aa konsentrere meg paa dette tastaturet...

Ragnar
A.k.a. "Abruni"
With a license to thrill

Ingen kommentarer: