fredag 25. juli 2008

Uten ski'an i Xi An

De som vet litt om Kina generelt, og Xi An spesial, vet sikkert at
utenfor denne byen finnes den berømte graven til Kinas første keiser,
Qin Shi Huang. Han samlet Kina for første gang for 2000 år siden.
Denne graven er spesiell fordi den inneholder de berømte terrakotta-
krigerne. Jeg derimot, har ikke vært der. Tenkte jeg skulle dra, men
kom på at jeg skal jo forbi Xi An igjen på turen tilbake. I Beijing
er det OL på den tiden, så da er prisene mangedoblet. Jeg kommer
derfor til å tilbringe de siste dagene i Xi An. Må jo ha noe å gjøre
der...
Når det gjelder prisene i Beijing på det tidspunktet, var jeg innom
et Youth Hostel og forhørte meg om prisene. Fant til slutt en som
snakket engelsk. "Vil prisene gå opp her under OL?" spurte jeg.
"Selvsagt!" sa hun og lo. "Minst 5 ganger det som står på prislisten
vår." Mmmm. Hyggelig. Det var derfor jeg bestemte meg for IKKE å
tilbringe noen dager i OL-Beijing. Det er jo grenser for hvor mye jeg
gidder å betale for et rom. Spesielt på et hotell som reklamerer med
"Businessmen's budget accomodation and backpackers deluxe hostel"...
Tilbake til Xi An. Dette er en festningsby som er bemerkelsesverdig
godt bevart. Rundt hele byen er det høye steinmurer med vakttårn. De
er faktisk de eneste komplette murene av denne typen i hele Kina. De
ble bygget i 1370 under Ming-dynastiet. Er 12 meter høye og 18 meter
tykke i bunn. De er 14 km lange rundt byen. Et imponerende byggverk
som sannsynligvis kan måle seg med den berømte Muren. Denne skal jeg
forhåpentligvis få se på onsdag neste uke.
Etter de rapportene jeg har fått, hadde jeg ikke lyst å dra til
turistversjonen utenfor Beijing. Der var det visstnok en invasjon av
selgere og annet som gjorde det hele til en typisk turistutgave. Ved
Jiayuguan er den vestlige delen av muren. Den har blitt restaurert
til sin opprinnelige form.
I Xi An har jeg også lært mye om kinesisk trafikk-kultur. Her er
reglene at det bare finnes regler dersom du selv kan ta skade av det.
At du har rødt lys betyr ikke at du ikke kan kjøre, det betyr bare at
det kan befinne seg hindringer i veien, slik som fotgjengere eller
andre biler/motorsykler. Kjører du Audi A-serie eller taxi, gjelder
ingen regler. Da kjører du som det passer deg. Men når jeg tenker meg
om så gjelder dette også i Norge... Er du fotgjenger er det ditt
ansvar å se deg for at du ikke blir meid ned om du våger deg ut i
gata på grønn mann. Parkering foregår overalt. Men helst på fortauet.
Og om du skulle være så frekk å gå der som noen har tenkt å parkere,
må du regne med at de tuter på deg.
Hotellet jeg bor på er nøyaktig slik jeg tenkte det. Smekk fullt av
ungdommer som er på "backpackertur". Det interessante er å se hvor
mange, spesielt av jentene, som er utstyrt til enhver tid og
anledning. Spesielt med flotte kjoler og oppstasing. Men det er vel
slik det er mye av backpackerkulturen. Det viktigste er ikke hvor du
er, så lenge du kan feste sammen med andre. Gratis øl er faktisk en
del av pakka her på hotellet. Happy hour begynner 20.30, og da får
alle gratis øl. Deretter går det slag i slag i baren i kjelleren med
drikking og festing til langt utpå natten. Jeg fikk meg heldigvis et
rom et stykke unna. Så da er det faktisk mulig å sove. Bli med sier
du? Tja. Siden de fleste er i slutten av tenårene eller begynnelsen
av 20-årene, tror jeg at jeg skal gjøre som de sier i sangen : "Nå
går de gamle hjem"... Dessuten er det en ting med disse stedene : De
er etterhvert så røykfulle at jeg får astma bare ved tanken. Det er
nok røyk overalt her til at jeg trenger å oppsøke det. Faktisk var
selv rommet mitt så røykfyllt at jeg våknet opp med hodepine ene dagen.
Her om dagen bad jeg om vask av klærne mine. Jeg håpte at de faktisk
vasket dem, og ikke bare som i Kambodsja, strøk dem og brettet dem
fint sammen. Det så faktisk ut som om de vasket dem. Men når jeg
dagen etter kom for å få dem tilbake, måtte jeg selv hente dem på
takterrasen der de hang til tørk. Ble jo selvsagt veldig beroliget av
at jeg selv kunne velge de klærne jeg ville. Og at de ikke hadde
peiling på hvilke som var mine. Men de var enda ikke tørre, så de
skulle henge dem opp over natten i en varm kjeller. Dagen etter
hentet jeg dem der nede. Og da luktet de godt. Eau de Fuktig Kjeller.
Mmmmm. My fragrance...
Bildene denne gangen viser følgende :
Bilde 1 viser et typisk situasjonsbilde i det muslimske kvarteret i
Xi An.
Bilde 2 viser en del av muren i nærheten av hotellet.
Bilde 3 viser inngangen til hotellet jeg bor på.

Det var det for denne gangen.

Til neste gang : Le vel!

Ragnar
Aka "Eau de Fuktig Kjeller"
With a license to smell

Ingen kommentarer: