lørdag 9. august 2008

Lunatics

Starring : Ragnar aka "Warhammer", Greg aka "Brownie", Tad aka
"Gandalf", Fiona aka "Fi", Ashley aka "Ash", Jorg aka "Ze naughty
German", Naomi aka "Bouncing bunny", Simon aka "I know where you
live", Andy aka "the fixer" and Nicholas aka "Nic".
Jeg våknet tidlig. 1 august. I dag skulle det skje. Ashley tittet
bort på meg. "Good morning, honey" sa han og lo. Han kunne så
fortelle meg at Simon som jeg skulle dele bil med, hadde bestem seg
for å dra til en oase like utenfor byen. På denne siden av fjellene.
Jeg likte ikke dette. Ble irritert og frustrert. Jeg ville være
sammen med de andre. Og jeg hadde lyst å se den oppe i fjellene.
Nærmest mulig sentrallinjen. Vi pratet om dette og bestemte oss for
at vi skulle overtale Simon til å bli med opp i fjellene. I tillegg
hadde han tatt med seg en kinesisk fyr uten billett. En måtte ha
billett for å komme inn i området oppe i fjellene. Dette kunne være
en av grunnene til at han ville dra til oasen utenfor byen. Jeg var
klar med alle argumentene da Simon banket på døren. "Hello guys!
Ready for a trip into the mountains?" Jeg ble stående litt måpende.
Han hadde faktisk bestemt seg for å dra opp i fjellene allikevel. Og
jeg som hadde alle argumentene klare og allting...
Vi fikk pakket sakene våre og kommet oss ut til bilen han hadde leid.
Jeg og Ashley stakk for å handle litt drikke til turen. Da vi kom
tilbake, stod Simon og kranglet med sjåføren. "Problem guys" sa han
da han så oss. Selskapet ville ha bilen tilbake den dagen, hvilket
betød at han ikke kunne kjøre oss. Vi så på hverandre og ristet på
hodet. Simon fikk den kinesiske gutten til å fungere som tolk og
ringte til selskapet i Urumchi. Han skjelte ut sjefen, men kom ikke
noen steder. Ingenting hjalp. De skulle ha bilen tilbake i dag. Simon
avsluttet samtalen med "I know where you live!" Han frådet nesten på
dette stadiet. Vi fikk overtalt sjåføren til å kjøre oss opp til
fjellene mot 400 yuan. Men han ville forlate oss så snart vi hadde
funnet de andre. Dette betød at vi ville være strandet der oppe
dersom det kom skyer. Vi hatet alle tanken, men det var ingen tid å
fikse dette på. Så vi satte oss i bilen og kom oss av gårde.
To strenge og lange sjekkpunkt senere var vi oppe i Yiwu fylke. Den
kinesiske gutten slapp ikke igjennom uten billett, så vi satte ham av
der, slik at sjåføren kunne plukke ham opp på vei ned igjen. Vi kom
oss inn på en restaurant og fikk oss litt lunsj før det store skulle
skje. Klarte å få kontakt med Fi og Brownie og fant ut hvor de var.
Så bar det ut og forbi astro-senteret. Der var det smekk fullt av
folk og busser. 2 km etter senteret så vi et kjent smil. Andy stod
ved veien og tok i mot oss. Sjåføren deres hadde tatt dem med til et
fantastisk idyllisk sted nede ved et elveleie. De andre lå under et
stort tre og slappet av i skyggen. De var omringet av lokale folk som
gjerne ville ta dem i hånden og bli tatt bilde av sammen med dem.
Spesielt Gandalf, som fikk status som julenissen. De elsket det
lange, hvite skjegget hans. Faktisk så lenge han har vært i Kina, har
alle stirret på ham. Han ser ut som en av Kung Fu mestrene i en
typisk Hong Kong produksjon.
Vi fikk lastet av alt, og Simon og Andy gjorde sitt beste for å få
tak i en ekstra bil. De klarte det til slutt, men kun til ETTER
formørkelsen. Vi slo oss til ro med at vi måtte bi værende. Andy og
Fi tok seg en runde rundt for å se om det fantes andre områder som
kanskje var bedre til å observere fra. Skyene var ikke spesielt
plagsomme. Så vi antok at dette kom til å gå bra. Dessuten forsvant
de fleste mens vi satt der under treet.
Vi hadde ankommet rundt 1.5 timer før første kontakt. For de som ikke
vet hva dette betyr, så skal jeg gi litt informasjon om forløpet til
en formørkelse :
Første kontakt : Dette er når månen akkurat berører solskiven.
Andre kontakt : Når solen er helt formørket, også kalt totaliteten.
Tredje kontakt : Når solen titter frem igjen
Fjerde kontakt : Når månen forlater solskiven helt.
Jeg satte opp utstyret mitt, som bestod av et speilreflekskamera og
en 400 m telelinse med to filter på. Det ene var et rød-filter for å
fjerne det meste av lyset fra solen, og det andre var et selvlaget
solfilter. Dette fjerner 99.999% av lyset fra solen. Dette ble
plasser fremst av de to, slik at jeg enkelt kunne ta det av under
totaliteten. Dette er nemlig kun nødvendig i de innledende fasene da
sollyset ellers ville ødelagt kameraet. Jeg tok noen
testeksponeringer og fastslo at solen var stille. Dvs. ingen
solflekker eller noe. Så det skulle bety at koronaen ville bli ganske
symmetrisk. Jeg håpte allikevel at det skulle være noen protuberanser
eller noe slikt på overflaten.
Vi satt i skyggen og koste oss mens vi ventet. Og ventet. Ventetiden
kan være utrolig lang. Vi som hadde prøvd noen formørkelser, forsøkte
å fortelle "jomfruene" blant oss hva de kunne forvente. De hadde ikke
noen anelse hva de kunne forvente, og å forsøke å fortelle hva
opplevelsen innebærer, er nærmest umulig. En må ha opplevd det for å
skjønne. Vi ble gjerne omtalt som "lunatics", eller "månegale" av
jomfruene. Men de skulle snart bli en del av oss.
18.08 kunne jeg konstatere "First contact!". De andre kom løpende til
og fikk se i kamera og gjennom formørkelsesbriller at solen hadde
mistet en liten bit. Jeg kjente blodet mitt bruse og hjertet mitt
hamre litt kraftigere og hurtigere. Jeg pustet inn og ut et par
ganger før jeg sa til meg seg "Here we go again!". Jeg visste hva som
ventet.
Brownie og Nic hadde tatt seg en tur opp på en liten høyde noen
hundre meter ute på en slette. De kalte høyden "Donkey Ridge", siden
de ble møtt av et par esler der. De anbefalte at vi skulle alle gå
dit for å se den. Vi syntes det hørtes ut som en god ide, siden det
ville gi oss bedre utsyn til formørkelsen. Fire elvekryssinger, og ca
1000 nåler fra brennesler senere, ankom vi Donkey Ridge. Utsikten var
upåklagelig. Vi hadde fjell i bakgrunnen. Fjell på siden og slette
foran oss. I tillegg til selskap av noen kuer, esler og sauer. Ute i
horisonten så vi observatoriesletta der de fleste utlendingene stod.
20 minutter til totalitet. Jeg stilte inn kameraet på nytt og fikk
tatt noen eksponeringer i tillegg til at jeg fikk øvet på de
eksponeringene jeg skulle ta under totaliteten.
Ti minutter før totalitet la en liten sky seg rett i veien for solen.
Simon begynte å løpe som gal over hele sletta for å se om han kunne
komme seg unna. Folk skrek "Get off!". Brownie begynte krabbegåing
sidelengs, men innså at det ikke lot seg gjøre. Vi roet oss ned og
konstaterte at vi ikke kunne dra noe sted. Jeg sendte noen tanker opp
til Master of the Universe. Skyen bevegde seg, og rett før
totaliteten, stod solen midt i et hull i skyen. Vi alle hylte i
ekstase. Mørket kom lynende kjapt. Ashley, som var en av jomfruene,
begynte å kjenne adrenalinet. Så kom måneskyggen farende som en
rakett. 5000 km/t suste den over oss og PANG! så var solen borte.
Koronaen glødet rundt solen. Brownie filmet Ashely under totaliteten.
En kan se på ham at dette hadde han aldri forventet. "God has punched
a hole in the sky!" ropte jeg. Ashley nikket. Det er nemlig slik det
ser ut. Månen er helt sort. Så det ser ut som et hull i himmelen. Jeg
fikk summet meg og tatt eksponeringene jeg hadde tenkt. Så bare nøt
jeg synet. Så rundt meg på den mørke himmelen.
"Here it comes!" ropte Brownie. Noen sekunder senere eksploderte
lyset fra baksiden av månen. Solen var tilbake. 1 minutt og 58
sekunder var vi i skyggen av månen. "How long til the next one?"
spurte Brownie. Alle lo. Unntatt jomfruene. De stod som bergtatt.
Ashley så seg rundt nesten som han hadde våknet fra å ha gått i
søvne. "I so didn't expect that!" sa han. Han tok opp mobilen og
sendte en melding til alle kjente i England. Deretter forsvant han et
stykke unna oss og satte seg ned på huk. Etterpå fortalte han at han
bare måtte gå bort. Det var så sterk opplevelse at han visste ikke
helt hvordan han skulle takle det. Han måtte bare komme seg unna for
å komme til seg selv. Gandalf, som også var jomfru, ble helt stum.
Han bare satt og så på solen gjennom formørkelsesbrillene. Etter at
han hadde samlet seg, sa han : "That's the second time I have lost my
virginity, but this one is the most memorable!"
Fi ropte ut "This gives me an excuse to kiss all the boys!". Hun gikk
rundt og klemte alle og gav oss et kyss på kinnet. Vi alle gav
hverandre en klem og gratulerte hverandre. There was a lot of love
going around, som de sier. Vi hadde delt en sterk opplevelse, og den
er vår sammen.
Senere fant vi ut fra Naomi at de som hadde vært på observatoriet,
hadde stått i skyggen av skyene, og fikk bare sett noen sekunder av
totaliteten før solen tittet frem igjen. Så en kan trygt si vi alle
var glade for at vi ikke hadde stått der. Vi kunne alle konstatere
suksess. Dette var in 6 formørkelse og jeg har nå sett rundt 15
minutter totalitet. Og jeg tror ikke dette er den siste.
Litt om kallenavnene våre :
Warhammer : Greg klarte ikke å uttale navnet mitt, så han kalte meg
bare "nagga". Dette fant jeg etterhvert ut var et rødt klede som
aboriginier bruker over de edlere deler når de skal krige... Ashley
hadde hele tiden kalt meg "Norsk God", så det ble etterhvert til at
jeg ble kalt "Warhammer" etter krigskledet og Tors hammer.
Brownie : Greg heter Gregory Lawrence Brown. Han skal etter eget
utsagn være direkte etterkommer etter Lawrence of Arabia. Brown ->
brownie.
Gandalf : Han har et skjegg som ligner på det Gandalf i Ringenes
Herre har. Når han har fått noen brune innabords, skifter han navn
til "Gonzo", av åpenbare grunner...
Fi : Kortform av Fiona. Siden hun ofte håndterte regninger og penger
på hotell og restauranter, ble hun også kalt "Fee Owner", som på
australsk uttale høres ut som Fiona.
Ash : Kortform for Ashley, fikk også tilnavnet "The Anglo-Saxon".
Ze naughty German : Fikk tilnavnet fordi han hele tiden kom med masse
små poser med "bruspulver" i alle former. Kan ikke si jeg likte helt
dette...
Bouncing Bunny : Naomi var en kinesisk dame Jorg hadde møtt, og som
fungerte som oversetter, guide, billett-fikser og "snakke-rundt-
grøten-til-kinesiske-myndighetspersoner"-dame. Tilnavnet tilskrives
to ting : For det første var hun så full av energi at hun alltid
hoppet rundt og danset. I tillegg hadde hun både ektemann og
kjæreste, men ifølge Ashley krøp hun allikevel til sengs med en i
gruppa i tillegg til å flørte med et par andre. Da har en grunnen til
det andre tilnavnet...
I know where you live : Om du har lest teksten, er det sikkert
åpenbart hvorfor.
The fixer : Hvis det var noe Andy ikke kunne fikse, så var det ikke
mulig å fikse. Han stod nesten konstant på telefonen for å ringe
personer han kjente over hele verden for å fikse problemer for oss.
Nic : Kortform av Nicholas. En fyr som sammen med broren investerte i
boligmarkedet i London, og tjente så mye på dette at han ikke trenger
å jobbe mer. Så han tilbringer tiden sin med å reise.

Til neste gang : Sometimes the Sun is eclipsed by the Moon.

Ragnar
Aka "Warhammer"
With a license to be a lunatic.

Ingen kommentarer: